Hoe meer dat ge dat proeft, hoe liever dat ge dat moogt

Foto’s

Vandaag staat er een hele boel op het programma. We beginnen vandaag met de trommel- en klokkentoren. We gaan via de Zhuan’ er-hutong  (oude steegjes van de stad) en kunnen een Sibeyuan (binnenplaatshuis) meepikken. De treden in de trommeltoren zijn eigenlijk net iets te hoog en te stijl, maar  het loont wel de moeite. We komen net op tijd boven en kunnen nog meegenieten van een drumdemonstratie. Ook het zicht op de stad loont de moeite en we kijken nu op de kolenheuvel, van waar we gisteren naar hier keken. De klokkentoren laten we links liggen, en lopen terug via de Hutong naar de metro.

Onderweg zien we groepjes oude mannen zelfgemaakte gezelschapspelen spelen. Dit levert enkele leuke plaatjes op.

Traditionele Hui Chinees

Daarna brengen we nog een bezoek aan de Conficiustempel en de Lamatempel. Beide tempels zagen we ook in Hanoi maar deze lamatempel staat in het Guinness book of records omdat  het beeld, het grootste beeld ter wereld is dat uit één stuk Sandelhout werd gemaakt.

De zon is alweer over haar hoogste punt als we naar de ‘Tempel van de Hemel’ afzakken. .. En neen, we worden ‘voorlopig’ dit tempelgeweld niet moe. Geen enkele tempel is dezelfde en de Chinageschiedenis  wordt steeds boeiender. Hoe meer dat ge dat proeft, hoe liever dat ge dat moogt J. Dit blijkt hier trouwens dé plek te zijn voor gepensioneerden die graag met de kaarten spelen of een soort Mahjong. In de schaduw van de lange gang zitten wel honderden kaart/Mahjong-tafeltjes. Blijkbaar spelen ze niet voor kippen zoals bij ons, maar voor de eer.

Tempel van de Hemel

Ons tellertje gaat vandaag weerom richting 35.000 stappen. Gelukkig kunnen we nog in ons hostel terecht voor een douche. Niet meer in onze kamer, want daar moesten we vanmorgen uitchecken. Onze rugzakken mochten we aan het onthaal achterlaten. We hadden de keuze om onze  kamer tot 20 uur te houden, maar tegen betaling van een ganse dag. Dat was een beetje van het goeie teveel,  dus kozen we voor de optie gemeenschappelijke douche.

We maken meteen nog gebruik van de wifi en posten onze foto’s en vullen de blog aan. De trein vertrekt vannacht pas om 23u53 richting Pingyao, waar we morgen rond halftien zullen aankomen. Hopelijk rijden de treinen niet naar Belgische normen, want anders zou dit wel eens véééél later kunnen zijn.

De lieve dame aan het onthaal schrijft voor ons nog enkele zinnen op in het Chinees voor de taxichauffeur en de treinconducteur. Kwestie van ons wat verstaanbaar te kunnen maken onderweg. Je moet hier wat inventief omspringen met de taalbarrière ;-).

Het is even wennen aan het straatbeeld in Beijing. Overal zie je koppels lopen, waarbij de mannen de handtas van de vrouwen dragen. Vreemd om zo’n man met een roze handtas te zien lopen. Maar ze doen het hier allemaal. Het went dus wel.

Beijing heeft ons in elk geval kunnen bekoren. Het is een leuke, drukke stad. Héél véél volk, maar je krijgt geen verstikkend gevoel, zelfs niet in de metro. Vreemd genoeg hadden we een weids gevoel verwacht op het Tian’an Menplein. Dat was niet zo. Wellicht door de grote gebouwen eromheen.

Het eten is soms toch nog wat wennen…