Bijna dood ervaring…

Profiel trekking Luang Prabang

Foto’s

De laatste dag van onze trekking gaan we terug via de ’Nam Ou‘ een aftakking van de Mekong die naar het noorden afbuigt. Voor we vertrekken krijgen we wat safety instructions. Komaan zeg wij hebben ‘de Lesse’ bij ons thuis. We trekken onze opblaasbare, meer stabielere kano dan een polyesterboot, op het water en weerom voelen we ons de koning te rijk.

trekkingDag3_1

Gisteren moesten we kiezen voor ofwel de wildwaterrivier ofwel een rustige rivierarm met een bezoekje aan het Wiskeydorp. De raad van onze toekomstige reisgezellen Maya en Joeri indachtig  dat dit dorpje een toeristentrap is, kiezen we unaniem voor de wildwaterversie.

De eerste versnellingen nemen we met verve. Al tien keer de afvaart van de lesse en de Semois achter de rug, een wildwaterrivier ergens in het noorden van Spanje, een rafting ergens in Duitsland.  Wat kan ons overkomen….

De derde stroomversnelling zie ik van ver afkomen. Dit is er eentje om ‘u’ tegen te zeggen. Ik zet mij schrap en we peddelen dat het een lieve lust is. Wij raken de eerste wildere golven en voor ik het goed en wel besef wat er gebeurt, lig ik in het water. Ik word naar beneden gezogen en paniek maakt zich van mij meester. Ik trappel en slaag met mijn armen dat het een lieve lust is. Ik kom eventjes boven en word onmiddellijk weer naar beneden gezogen. Ik kan nog net om hulp roepen. Hilde is verrast dat ze alleen in de boot zit en ziet mij paniekerig in het water onder en boven gaan.  Ze roept mij toe dat ik met mijn voeten vooruit en opgetrokken het wildwater moet trotseren. De explosie aan kracht die ik moet aanwenden kosten al mijn krachten. Het is bijna alsof ik berust. Ik kan gewoon niet meer. Plotseling zie ik Hilde, mijn heldin van de dag, op vijf meter afstand. Met een bovenmenselijke krachtinspanning kan ze mij haar peddel aanreiken. Met moeite kan ik hem grijpen. Ze trekt mij dichter bij de boot en grijpt mijn arm.  Ze roept dat ik de boot moet vasthouden, uiteindelijk zitten we nog altijd in die helse stroomversnelling en heeft ze zelf al haar kracht nodig om de boot recht te houden.

Ik roep dat ik niet meer kan en ik voel mij terug van de boot afglijden. Ze roept dat ik moet proberen de touwen achteraan de boot te grijpen.  Gemakkelijk gezegd terwijl ik deze stroom probeer leeg te drinken. Ik heb al een liter of tien van dit zeer lekker water van de Nam Ou binnen. Ondertussen proberen onze twee gidsen ons terug te bereiken, maar tegen dit geweld zijn zelfs twee ervaren peddelaars niet opgewassen. Uiteindelijk kan ik de touwen achteraan de boot vastgrijpen en kan Hilde mij naar kalm water terug roeien. Ik ben volledig uitgeput en kan zelfs in kalm water niet meer in de boot geraken. Uiteindelijk trekt Hilde mij terug in de boot met hulp van Phai en Mued.

trekkingDag3_2

Wij meren aan op een strandje dat ik in normale omstandigheden zou classificeren als idyllisch.

Dit mag je gerust als een bijna dood ervaring  bestempelen. Maar na een BBQ-visje en sticky rice met lekkere groenten, hervind ik mijn moed en varen we de laatste kilometers langs een veel rustigere Nam Ou.

Strandlunch - kayaking

Al bij al een geweldige ervaring geweest, het wildwaterfestival niet te na gesproken. Ook met dank aan onze uitstekende gidsen. Bovendien zijn onze reisgezellen uit Frankfurt twee fantastische mensen die deze tocht nog een stuk aangenamer hebben gemaakt.

Als we terug in ons hotel arriveren laten we een eerste wasje van onze kleren doen en nemen zelf een verkwikkende douche die wonderen doet.

We gaan voor een Indisch restaurant want de sticky rice hoeft vanavond echt niet op het menu. Het Nanbroodje met look en kaas smaakt overheerlijk en voor het eerst geven we onszelf over aan een fles wijn.

Na het eten moeten we de knoop doorhakken voor ons vervoer naar Pakse… mmmm… niet gemakkelijk, maar we gaan toch maar voor het veiligste vervoermiddel… Maar dat kom je morgen wel te weten.

Deel onze weg

Een gedachte over “Bijna dood ervaring…”